TO BE OR NOT TO BE
 

 
REMEMBER THE FLYING
 
 
   
 
Tuesday, April 22, 2008
 
خليج هميشگي فارس
خليج فارس همواره در طول تاريخ خليج فارس بوده و همواره نيز خليج فارس باقي خواهد ماند .
نام درياي پارس يا خليج فارس با قدمت تاريخي 5000 ساله در ميان اقوام و ملل مختلف از دير باز به همين نام خوانده شده است .
قديمي ترين و نخستين مدارك تاريخي كه نشان از رونق و آبادي جزاير و بنادر خليج فارس دارد مربوط به هزاره سوم ق. م است كه مصادف با قدرت گرفتن سومري ها در بخشهاي جنوبي بين النهرين و در مجاورت خليج فارس است .
در دوره رونق و شكوفايي تمدن ايلام در هزاره سوم ق.م سونتروك ناهونته يكي از پادشاهان بزرگ سلسله ايلامي در شهر ليان (بوشهر كنوني ) اقدام به بازسازي معبدي كرد كه پيش از او نياكانش بر پا داشته بودند .
نواحي تحت حاكميت اين پادشاه ايلامي تا كرانه هاي خليج فارس امتداد ميافت و نخستين مدارم دال بر تجارت دريايي در خليج فارس متعلق به هزاره سوم ق.م است
((استرابو)) و ((آريان)) دو تن از مورخان و جغرافي نويسان معروف از محل كنوني با عنوان ًتا اوكهً ياد كرده اند كه به علت اهميت اين منطقه و پس كرانه هاي آن براي پادشاه ايران مقر باشكوهي ساخت كه بقاياي آن در نزديكي برز جان هنوز پابرجاست . همچنين آرامگاههاي دوره اوليه هخامنشي در نواحي پس كرانه هاي خليج فارس شاهدي ديگر بر اين مدعاست .
در كتيبه اي كه در كانال سوئز پيدا شد و به دستور داريوش نوشته شده بود از خليج فارس به عنوان دريايي كه از پارس مي آيد ياد شده است . در قديمي ترين نقشه هاي جغرافيايي كه از خليج فارس كشيده شده است ، خليج فارس با نامهاي درياي پارس بحر پارس نوشته شده است در آثار بزرگاني چون بطلميوس و هرودت پدر علم تاريخ ازخليج فارس با نام سينوس پرسيكوس استفاده كرده اند .
اما در اواخر قرن نوزدهم انگلستان به دلايل سياسي و بهره برداري اقتصادي در خليج فارس سعي كرده نام جعلي خليج عرب را به كار ببرد كه اين ادعاي پوچ انگلستان و تعدادي از كشورها نيز چيزي از خليج فارس بودن آن نخواهند كاست .
نامگذاري روز 10 ارديبهشت به عنوان روز ملي خليج فارس و به عنوان سالروز اخراج پرتقالي ها از بنادر و جزاير ايران (هرمز)، با شجاعت امامقلي خان فرمانده نيروي دريايي شاه عباس اول در تاريخ 1622 ميلادي 1031 هجري قمري ما را بر آن داشت تا اشاره هر چند كوتاهي به نام و پيشينه تاريخي خليج فارس داشته باشيم . پيشاپيش فرارسيدن 10 اديبهشت روز ملي خليج فارس را گرامي ميداريم .

ارجاعات: 1)تاريخ خليج فارس و ممالك همجوار (دكتر محمد بافر وثوقي)، 2)ويژه نامه خليج فارس –مجله تخصصي گروه تاريخ
دانشگاه تهران شماره پنجم /سال چهارم/1382
--------------
از يك نامه رسيده
Comments: Post a Comment

 

 
 
Archives:

 
  This page is powered by Blogger, the easy way to update your web site.  

Home